بهائیان و بابیان : پس از تیرباران باب پیروانش که به بابی مشهور بودند بر طبق بیانات باب در کتاب بیان به دنبال مظهر ظهور بعدی میگشتند . در سال 1863 بود که میرزاحسین علی نوری یا همان بهاءالله خود را همان من یظهر الله موعود در کتاب بیان معرفی کرد . اکثر بابیان به او ایمان آورده و بهایی شدند . بهائیان به ربوبیت و خدایی بهاء معتقد هستند و میگویند بهاء انبیاء و رسل را فرستاده زرتشت ، موسی ، عیسی و محمد و باب احکام او را به مردم میرساندند و آیان او را بیان میکردند . میگویند هیچ کس بعد از بهاء نمیتواند به این امر قیام کند و مدعی این مقام شود مگر پس از انقطاع 1000 سال تمام و پس از این مدت این مقام برای کسی است که خدا (بهاءالله) او را ظاهر میکند . همچنین میگویند کسی که پیش از انقضاء 1000 سال تمام این مقام را ادعا کند کشتن او واجب است . اساس فرقه بابیت از بین بردن همه کتابهای غیربابی و قتل عام مخالفان بود ، درحالیکه اساس بهائیت رافت کبری ، رحمت عظمی و الفت با جمیع ملل بود .
متون بهایی : بهائیان معتقدند تمامی آثار بهاءالله وحی منزل از سوی خدا بر وی بوده است که این آثار عبارتند از : 1 – کتاب اقدس ( ام الکتاب دین بهائی ، کتاب شریعت و احکام ) . 2 – کتای ایقان ( در حل معضلات و مشکلات کتاب آسمانی و استدلال به زبان فارسی ) . 3 – کلمات مکنونه فارسی . آثار عبدالبهاء : 1 – خطابات . 2 – رساله مدنیه به زبان فارسی . 3 – مفاوضات ( مشتمل بر رسائل مهم و فلسفه روحانی و تفسیر ) . 4 – الواح و وصایای مبارکه .
یک عقیده : برنارد لوئیس معتقد است که حکومتهای اسلامی و جوامع مسلمانان هموراه در پذیرش ادیانی که پس از اسلام ظهور پیدا کردهاند و به خدای یگانه اعتقاد یافتهاند مانند بهائیان دچار مشکلات فراوانی بودهاند چراکه از یکسو نمیتوان پیروان این آئینها را همانند پیروان ادیان چندخدایی آسیا یا انیمیست در افریقا سرکوب کرد و از سوی دیگر هم برخورد با آنها همانند مسیحیان و یهودیان بها دادن به آنها است . به علاوه پذیرش آنها مغایر پذیرش ختمیت وحی در زمان پیامبر اسلام است .
مراسم طاهره قره العین روزهای جمعه در مناطق مختلف لندن که بیشتر ایرانیان سکونت دارند مانند « ایلینگ » ، « کنز نیگتون » و « اکتون » جلسه شعرخوانی و موسیقی ایرانی و سخنرانیهایی برگزار میشود . در این جلسات اشعار طاهره با اجرای هنری توسط بهائیان و متاسفانه مسلمانان خوانده میشود . مبلغین بهایی مانند مینو نؤادی و ورقا شعر میخوانند و آوازه خوانانی مانند عهدیه برنامه اجرا میکنند . با کمال تاسف به دلیل عدم وجود برنامههای مستمر کنسرت موسیقی ایرانی در لندن و با توجه به اینکه این برنامههای موسیقی مجانی هستند تعدادی از ایرانیان غیربهائی علاقمند به موسیقی ایرانی نیز جذب این مراسم شدهاند . متاسفانه اکثر گروه موسیقی از مسلمانان تشکیل شدهاند . در این خصوص کتابها و مقالاتی نیز منتشر و توزیع شده است مانند کتاب «طاهر قره العین » شاعر ملی ایران نوشته محرابی . شایان ذکر است که به خاطر شهرت غزل معروف منسوب به وی ( گر به تو افتدم نظر چهره به چهره رو به رو .... ) اگر چه این غزل از صحبت لاری است که بارها در گذشته توسط تعدادی از خوانندگان سرشناس موسیقی ایران خوانده شده است این مراسم جاذبهای برای علاقمندان به موسیقی و شعر ایرانی بوجود آورده است .
اعیاد با بیان بهائی : 1 – عید اعظم یا عید رضوان است که روز عید فطر بهائیان میباشد که تا 21 روز امتداد دارد . 2 – عید میلاد باب است که در ابتدای روزی کار آمدن بهاء ان را بسیار احترام میکردند ولی اکنون اعتبارش نزد بهائیان کم شده است . 3 – عید درویش که نامش لیله القدس است و یک شبانه روز است و از مستحدثات بهاء میباشد . 4 – عیدی که بعد از بهاء به عنوان یادبود میلاد عباس افندی بوجود آمده است .
نوشته شده توسط : محبان الحسن |
دوشنبه 89 اردیبهشت 20 ساعت 6:55 عصر
|