در کودتای 28 مرداد که پایههای رژیم متزلزل بود ، حکومت میکوشید تا مسائل فرعی و جنبی را در جامعه مطرح کند و با ایجاد غفلت سرگرمی و اختلاف میان مردم امور خود را پیش برد . لذا ناچار بود یک جریان انحرافی مثل بهاییت را مطرح کرده و رشد دهد . هرچند این فرقه ضالهی اجنبی به زبالهدان تاریخ سرازیر شد ، ولی پیدایش آن بیحاصل نبود و در مسیر خود موفق شد عدهای را به مسائل فرعی و جنبی منحرف کرده و مشغول سازد . این عده گروهی به نام انجمنضد بهاییت بودند و بزرگترین خدمت این انجمن این بود که رژیم را به مقصود خود یعنی ثبات حکومت برساند . زمینههای تشکیل انجمن ضدبهائیت پس از دهه 20 ، همزمان با رونق گرفتن فعالیت فرقه بهائیت و نفوذ روزافزون معتقدان در عرصه حاکمیت شکل گرفت و بسیاری از روحانیون و اقشار مذهبی درصدد مبارزه و مقابله با آن برآمدند . استفاده از وعظ و منبر و ایراد خطبه از سوی روحانیون شیوه معمول آنان برای ایجاد ارتباط با مردم بود و از آن طریق آنها میتوانستند ترفندهای عناصر بهای را خنثی سازند . نقش عمده برگزاری چنین جلساتی به عهده هیئتهای مذهبی بود . این هیئتها در مشهد بسیار فعال بودند . از آنجا که ضرورت نظم و سامان چنین حرکتی محسوس بود برای نشر فرهنگ اسلامی و مبارزه با مظاهر غیردینی و مقابله با افکار انحرافی ، برخی از مراکز علمی و فرهنگی شکل گرفت . از مهمترین جمعیتها و انجمنهایی که در مشهد پا به عرصه وجود گذاشت « هیئتهای مؤتلفه اسلامی » بود . این تشکل مرکب از شش جمعیت و انجمن به نامهای : کانون نشر حقایق اسلامی ، انجمن پیرامون قرآن ، انجمن تبلیغات اسلامی ، جمعیت طلاب علوم دینی ، جمعیت مبارزین اسلام و هیئتهای ابوالفضلی بود . رهبر هیئتهای مؤتلفه اسلامی شیخ علی اکبر نوقانی بود که در مسجد گوهرشاد به منبر میرفت و در مورد فعالیت بهائیان به مومنان هشدار میداد . هیئتهای مؤتلفه اسلامی به موازات گسترش نفوذ بهائیان بر آن شدند دو نفر را مامور تحقیق و پژوهش پیرامون بهائیان کنند تا از این طریق ضمن آگاهی از نحوه عملکرد این فرقه تمهیدات لازم را برای تربیت کادری زبده از جوانان برای مقابله فکری با بهائیان فراهم آورند . به همین خاطر شیخ محمود حلبی و سید عباس علوی مامور این کار شدند . اما سید عباس علوی پس از مدتی همنشینی با اعضاء فرقه مذکور به تدریج دین و ایمان خود را از دست داده و در شمار معتقدان و مدتی بعد در زمره مبلغان بهائی درآمد . این مسئله باعث شد که مذهبیون خظر گسترش فرقه مذکور را جدی تلقی کنند و به همین دلیل به اقدامات عمیقتری در این خصوص دست زنند . شیخ محمود حلبی از روحانیون سیاسی بود که در جریان جنبش ملی شدن نفت سخنرانیهای بسیار آتشینی در تهییج مردم و در حمایت از آیت الله کاشانی ایراد میکرد . اما بعد از کودتای 28 مرداد سیاست را رها کرد . نهایتا برخی نیروهای مذهبی از ادامه فعالیتهای سیاسی ناامید شدند و به این اعتقاد رسیدند که میبایست عرصه سیاست را به سیاستمداران بخشیده و هر چه سریعتر خود را از این مرحله نجات داده و تنها به امور دینی پرداخت و دل را به آداب و رسوم و مناسک مذهبی خشنود ساخت تا شرایط برای ظهور امام زمان ( عج ) فراهم شود . شیخ محمود حلبی محفلی را تحت عنوان انجمن ضدبهائیت تشکیل داد که بعدها در سال 1336 نام « انجمن حجتیه مهدویه » را به خود گرفت .
نوشته شده توسط : محبان الحسن |
چهارشنبه 89 اردیبهشت 15 ساعت 6:22 عصر
|