ارتباط با امام زمان ( عج )
مقدمه
بر اساس آنچه در منابع دین ذکر شده ، اعتقاد راسخ شیعه بر آن است که تمام برکات هستی و ادامه حیات عالم و آدم وسایر موجودات در سایه وجود مقدس و با برکت ولی و خلیفه خدا بر روی زمین میباشد و اگر آن وجود گرامی نباشد تمام هستی نابود گشته و از بین خواهد رفت .« لو بقت الارض بغیر امام لساخت » اگر امام بر روی زمین نباشد اهلش را فرو خواهد برد . امام صادق ( ع ) ( 1 ) و مصداق ولی خدا در زمان ما حضرت ولی الله الاعظم ، حجه ابن الحسن المهدی ( عج ) میباشد ، کسی که ذخیره پروردگار برای اقامه حق در عالم است . « و نرید ان نمن علی الذین فی الارض لنجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین ( 2 ) و اراده کرده ایم بر مستضعفین زمین منت نهاده و انها را امام بر روی زمین و وارث گذشتگان برگردانیم . به برکت وجود ایشان رزق نازل گردیده و فیض مادی و معنوی خداوند بر بشر جاری است و تنها و با تمسک و توسل به آن بزرگوار است که وصل به درجات بالای کمال و قرب حضرت حق ( جل و اعلی ) میسر میگردد . ( 3 )
امام صادق ( ع ) فرمودند : اوصیا پیغمبر درهای توجه مردم به سوی خداوند میباشد . ( 4 )
در زمان غیبت کبری ، اگرچه آن وجود مقدس به ظاهر در میان مردم نیستند اما طبق فرمایش پیامبر اکرم ( ص ) همچون مردم همچون خورشید پشت ابر از وجودشان بهره مند میگردد . ( 5 )
و خود ان بزرگوار در توقیع به شیخ مفید ( ره ) فرمودند : انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم .. ما هرگز شما را به حال خود وا نمی گذاریم و فراموشتان نمی کنیم و اگر اینچنین نبود بر شما نازل می گشت و دشمنان بر شما مسلط می شدند ( 6 ) .
از همین رو شیعیان و ارادتمندان ان حضرت و به خصوص عالمان دین که به فرموده ان حضرت نائب ایشان در میان مردم هستند ( 7 )
پیوسته در مشکلات خویش متوسل به وجود مقدس ان حضرت شده و هر لحظه خود را در محضر ان حضرت حاضر میدانند و مورد توجه عنایات خاص ان وجود مقدس قرار داشته اند .
نسبتهای مساجد سهله ، کوفه و جمکران با صدای ناله های این عاشقان انس گرفته و حکایاتی از ارتباط نزدیک عشاق با معشوق خویش دارد .
سوال که در این میان مطرح است اینکه ، آیا ملاقات با ان وجود نازنین در زمان غیبت کبری میسر است در حالیکه در توقیع مبارک حضرت به علی ابن محمد سمری نائب چهارم از نواب اربعه آمده است : « سیاتی لشیعتی من یدعی المشاهده قبل خروج السفیانی و الصحیفه فهو کذاب مفتر ( 8 ) قبل از خروج سیافی صیحه آسمانی برخی از شیعیان ادعای مشاهده امامشان را دارند و انها دروغگویند . »
در پاسخ به این سوال باید گفت که : اولا : با توجه به اتمام نیابت خاصه ، مراد از ادعای مشاهده هماره با ادعای نیابت است و اینکه هر وقت بخواهد میتواند اما را زیارت کند و چنین شخصی کذاب است .
ثانیا : مراد کسانی هستند که ادعا دارند حضرت را دیده و شناخته اند بدون اینکه حضرت خود را معرفی نمایند . ثانیا : بهترین دلیل بر امکان چیزی وقوع ان است و در حالیکه بسیاری از بزرگان که در وثاقت انها شک نیست به محضرشان شرفیاب شده اند ، پس راه ملاقات با حضرت مفتوح است ، علاوه بر اینکه یک جهت این بیان مبارک برای این است که در راه سوءاستفاده برای افراد فرصت طلب مسدود شود و ادعای هر کسی به راحتی پذیرفته نشود . ( 9 )
در هر حال راه ارتباط با ولی عصر ( عج ) . بر فرض که راه ملاقات هم بسته باشد . به هیچ وجه مسدود نیست و با توجه به اشراف حضرت به اعمال شیعیان ( 10 ) و عنایت به انها میتوان برای محکمتر نمودن این ارتباط در جهت رضایت ان وجود مقدس تلاش نمود .
پی نوشتها :
1 – اصول کافی . ( چهار جلدی با ترجمه ) جلد 1 ص 252 / محوم کلینی / مترجم : سید جواد مصطفوی / دفتر نشر فرهنگ اهل بیت ، تهران / ( بیتا )
2 – قصص / 4
3 – دادگستر جهان / ابراهیم امینی / ص 80 / انتشارات شفق / چاپ 14 ، 1374 / ه . ش .
4 – اصول کافی ( همان ) ج 1 / ص 275 .
5 – میزان الحکمه ج 1 . ص 289 ، ح 1220 / محمد محمدی ری شهری / مکتب الاعلام و الاسلامی / قم / 1371 ، چاپ سوم .
6 – الاحتجاج / ج 2 / ص 323 ابن منصور احمد ابن علی ابن ابی طالب الطبرسی ، تعلیق : سید محمد باقر خراسانی ، منشورات النعمان / نجف الاشرف ، 1386 ه . ق .
7 – اشاره به این روایت شریف است که امام زمان ( ع ) فرمودند : اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله علیکم . بحار الانوار . ج 2 / ص 90 / ح 13 ، علامه مجلسی / دارالکتاب الاسلامیه ، تهران ، چاپ 14 / 1362 .
8 – کمال الدین و تمام انعمه ، ص 516 شیخ صدوق ، تحقیق : علی اکبر غفاری ، مکتب الصدوق ، تهران 1390 ه . ق . چاپ اول .
9 – امامت و مهدویت ج 3 ، پخش ؛ پاسخ به ده پرسش ص 6366 لطف الله صافی گلپایگانی ، انتشارات حضرت معصومه ( س ) قم ، چاپ سوم / 1378 .
10 – اصول کافی ( همان ) ج 1 ص 318 .