زیارت عاشورا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«ایهاالناس بدانید گدای حسنم»
سزاوارترین کس به دوستی، آن است که سودش برای تو و زیانش برای دیگری باشد . [امام علی علیه السلام]

فرقه بهائیت در انگلستان

بنا به اظهار بهائیان سال 1998 میلادی یکصدمین سالگرد تشکیل محفل کوچکی از این فرقه ضاله در انگلستان است و لکن رابطه این کشور با فرقه بهائیت به روزگاران آغازین تاسیس آن برمی­گردد چراکه در نوامبر سال 1845 میلادی روزنامه تایمز لندن به بابیگری اشاراتی دارد  . گفته شد بهائیان خود را به میرزا حسین علی ملقب به بهاء الله منتسب می­کنند این لقب را ظاهرا حاج محمد علی بارفروشی که خودش لقب قدوس را داشته و از شاگردان سیدکاظم رشتی بوده به او داده است .

میرزاحسین علی در سال 1280 قمری در باغ نجیب پاشا در نزدیکی بغداد ادعا کرد که همان کسی است که علی محمد باب ظهورش را خبر داده است و عده­ای از بابیان این ادعا را پذیرفتند و بهائی شدند و عده­ای دیگر بابی باقی ماندند . و به اهل بیان یا ازلی معروف شدند . در روزگار جنگ بین این دو گروه یک مستشرق انگلیسی برای شناخت اوضاع به ایران آمد . وی دانشمند معروف کمبریج « ادوارد براون » بود .

 

ادوارد براون ( 1926 – 1862 میلادی ) :

وی که از بزرگترین خاورشناسان دانشمند انگلیسی است از اکتبر 1887 تا اکتبر 1888 میلادی ( 1306 – 1305 هجری ) به ایران آمد و با دنبال کردن تحقیقات کنت دو گوبینو که به عنوان وزیر مختار فرانسه در تهران زندگی می­کرد و کتابش درباره تاریخ باب بود فعالیت پژوهشی خود را ادامه داد و یاداشت­های فراوانی در مورد آن نوشت . وی پس از بازگت از ایران و نوشتن کتاب « یک سال در میان ایران » به دیدار میرزاحسین علی بهاء در عکا و در قبرس رفته و از طرفی نیز با یحیی صبح ازل ملاقات کرد . و در مجموع توانست تحقیقات خود را درچندین مقاله بنویسد و سپس دو کتاب منتشر کند . این کتاب­ها در سال 1891 و 1893 میلادی در لندن چاپ شده است .

ادوارد براون بیشتر طرفدار صبح ازل بود و از اینکه طرفداران وی اندک هستند ناراحت شده و معتقد بود وی جانشین واقعی باب است و میرزاحسین علی به دروغ خود را جانشین باب می­داند . ادوارد براون توانست بیشترین مجموعه کتاب­های مربوط به بابیان و شیخیان را که بیش از 467 جلد کتاب به زبان فارسی ، عربی و ترکی و بعضا خطی بوده جمع­آوری و تقدیم کتابخانه کمبریج نماید . ادوارد براون بعدها فعالیت­های علمی خود را در موضوع باب و بهاء کنار گذاشت و آثار ارزشمند فراوانی تالیف کرد مانند تاریخ ادبیات ایران .

 

جانشینان میرزا حسین علی و انگلستان :

بعد از بهاء الله علیرغم رقابتی که بین بهائیان بروز کرد سرانجام یکی از انان به نام عباس افندی که خود را عبدالبهاء می­نامید موفق شد خویش را به عنوان جانشین پدرش به پیروان بقبولاند . وی که در گسترش این آئین با کمک انگلیسی­ها تلاش فراوانی به خرج داد و ضمنا از دولت انگلستان به دریافت لقب sir مفتخر شده بود ! تا هنگام مرگ ریاست پیروان را به عهده داشت . پس از او شوقی افندی که در انگلستان بار آمده و تحصیل کرده بود به ریاست رسید و درانگلستان درگذشت و قبرش در لندن می­باشد .

باید به این نکته اشاره کرد با توجه به اینکه محل زندگی و درگذشت حسین علی عکا بوده و این محل نیز توسط انگلیسی­ها برای اقامت وی تعیین شده بود ، وی و یارانش در پناه دولتی که بعدها با عهدنامه انگلیسی به نام اسرائیل شناخته شد قرار گرفتند .



نوشته شده توسط : محبان الحسن | سه شنبه 89 اردیبهشت 28 ساعت 4:45 عصر

تمام آنچه در این وبلاگ می خوانید
شعر ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
پیش نویس قانون 2015 عاری سازی ایران از سلاح هسته ای
آقا جان بطلب یا امام رضا!
زبان حال امام حسن عسگری علیه السلام
تسلیت باد شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
آه کربلا، کربلا، کربلا
زمینه‏ ها و ریشه‏ های واقعه عاشورا در بیانات مقام معظم رهبری
غلامرضا سازگار-شعر مرثیه حضرت علی اکبر
حتما بخوانید/13واقعیت چینی که شاید نشنیده باشید
شرکت زنان در دسته های سینه زنی و زنجیرزنی /نظر فقها
[عناوین آرشیوشده]
blogکد بازی تمرکز حواس