زیارت عاشورا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«ایهاالناس بدانید گدای حسنم»
خوشا آن که خود را خوار انگاشت ، و کسبى پاکیزه داشت ، و نهادش را از بدى بپرداخت ، و خوى خود را نیکو ساخت و زیادت مالش را بخشید و زبان را از فزون گویى درکشید ، و شرّ خود را به مردم نرساند و سنّت او را کافى بود ، و خود را به بدعت منسوب نگرداند . [ مى‏گویم بعضى این فقره و آن را که پیش از آن است به رسول خدا ( ص ) نسبت داده‏اند . ] [نهج البلاغه]

سیمای امام و یاران در روز عاشورا

            امام حسین (ع) در روز عاشورا مانند نوری می درخشید و به یاران خود قدرت و امید می داد . همان امامی که جدش می فرمود : « حسین (ع) چراغ هدایت وکشتی نجات امت است ». حسین (ع) فریاد می زد : ای مردم دنیا بدانید که من اقدام به جنگ نکردم و دست به شمشیر نبردم . مردی ناپاک از دودمان جنایتکاران شام ، یزید ، مرا بین دو کار مخیر نمود ؛ یا شمشیر بکشم و از شرف دینم دفاع کنم ، یا این که تن به ذلت و زبونی دهم . ولی بدانید که

ذلت و تسلیم از دودمان ما به دور است ، من ناچار شدم راه اول را انتخاب کنم . آن گاه در برابر لشکریان یزید ایستاد و فرمود : « صلاح دین و دنیایتان این نیست که مرا بکشید و با من بجنگید چنان چه تصمیم جنگ دارید خوب است شورایی تشکیل دهید و از همه آنها رأی بگیرید ، ببینید چه کسی می گوید با فرزند رسول خدا بجنگید و کدام گمراه بدبختی با کشتن من ، با من همراه می گردد ؟ استاندار عراق پسر مرجانه ، یک مرد ناپاک وقدرت طلب است ، می خواهد شما را بیچاره کند ، من می دانم که پس از شهادتم پشیمان خواهید شد و یکدیگر را سرزنش خواهید کرد پس پیش از این که اقدام به جنگ کنید ، پیرامون کارتان فکر کنید بدانید که پشتیبان من خداست و من از هیچ پیش آمدی وحشتی ندارم . من از جدم شنیدم که فرمود : دنیا بهشت کافران و زندان مؤمن است . مرگ ، آغاز خوشی ما است ولی آغاز بدبختی شماست . بین این دنیا و آن دنیا تنها یک پل است که مرگ است . اگر شما اقدام به جنگ کنید ما هم با یاران و فرزندان ارزشمند خود ، به دفاع بر می خیزیم اگر پیروز شویم برای ما تازگی ندارد و اگر کشته شویم ، دنیا می داند که ما شکست نخوردیم. ای بیچاره ها ! مردم آگاه می کوشند که چراغی را برای خود فراهم کنند تا راه را گم نکنند و من چراغ این امتم ولی شما میخواهید چراغ خود را خاموش کنید . آیا می دانید با که می جنگید ؟ شما با من نمی جنگید بلکه با خدا می جنگید با پیامبر خدا می جنگید ».

پس از سخنان امام حسین (ع) جنب و جوشی در لشکر دشمن افتاد و جنگ افروزان ، دیدند که اگر جنگ را آغاز نکنند ، امام با سخنان خود لشکر را به هم می ریزد و تمام نقشه ها را از بین می برد از این رو ، فرمان جنگ صادر شده و امام حسین (ع) فریاد زد : « ای باران بزرگ و ارزشمند من برخیزید که وقت مبارزه شما است . » یارانش همچون زهیر و حبیب و... خوشحال شدند که امام ، فرمان را صادر کرد ،   هر کدام از دیگری می خواست که اجازه دهد اول به میدان برود و از دیگران پیشی گیرد . دودمان امام همچون قمر بنی هاشم و علی اکبر و قاسم و ... همگی خود را برای نبرد آماده ساختند ، اینان همچون شیر به صف دشمن حمله می کردند و هر کس را که در برابرشان می آمد می کشتند و خود امام چنان رشادت و مردانگی  از خود نشان داد که به نقل « ابن شهر آشوب » نزدیک به دو هزار نفر را کشت .

امام (ع)هر کدام از یاران و خویشانش که در برابرش کشته می شدند قوی تر و محکم تر و مصمم تر می شد . یکی از لشکریان دشمن ، درباره شگفتی های عاشورا می گوید : در روز عاشورا حسین (ع) به جای این که هر شهیدی که می دهد افسرده تر و شکسته تر شود ما می دیدیم قیافه و سیمایش روشن تر و بازتر می شد و درنبرد ، نیرومند تر و مصمم تر می گشت .

جهاد گران ایثار گر با کام های تشنه و شکم های گرسنه ، آن چنان رشادت و مردانگی نشان دادند که پسر سعد ، سردار قشون دشمن ، فریاد زد : اگر می خواهید این چنین بجنگید ، تمامتان طعمه شمشیر حسین و یارانش خواهید شد . از این رو به تیراندازان که در حدود چهار هزار نفر بودند دستور داد که همگی با هم تیراندازی کنند و به شمشیرزنان دستور داد که با هم حمله کنند . جنگ گرم و شدید شد و یاران حسین (ع) هر کدام که به زمین افتادند ، سخنانشان این بود : «خدایا این فداکاری ما را بپذیر».

درود خدا به روان پاکتان باد ، ای رهروان راه خدا و حسین (ع) ، ای جانبازان راه قرآن . خود امام هم وقتی از سراپایش خون می ریخت دستها را به طرف آسمان بلند کرد و فرمود : « ای خدائی که مایه امید و آرزوی منی بر تو تکیه دارم و به تو امیدوارم ، بارالها این قربانیها را بپذیر». سرانجام امام حسین (ع) و یاران بزرگوارش به نقل شیخ مفید در روز شنبه دهم محرم سال 61 هجری قمری شربت شهادت را نوشیدند و در کنار هم خفتند و به آیندگان درس شرف دادند .

 

در نهضت کربلا چه کسی پیروز شد ؟

          گرچه عده ای از ساده دلان خیال می کنند در نهضت عاشورا یزید پیروز شد و امام حسین (ع) شکست خورد ولی با دقت نظر و مطالعه تاریخ ، خواهند فهمید که مطلب بعکس بوده است ، زیرا معنی پیروزی سالم ماندن انسان و کشته شدن دشمن نیست ، بلکه معنی آن ، پیروزی در هدف و فکر و آرمان است گر چه خود انسان کشته شده باشد و معنی شکست ، مردن و جان دادن در میدان جنگ نیست بلکه معنی آن ، مرگ هدف و آرمان و عقیده است . امام در جریان عاشورا خود و یارانش شهید شدند ، فرزندانش را به اسارت بردند ، اموالشان را غارت کردند ولی هدف حسین (ع) زنده ماند زیرا هدف وی ، گسترش اسلام و جلوگیری از تجاوز بود که هم چنان در طول تاریخ دنبال می شود و میلیون ها انسان پرچمدار این عقیده و آرمانند ولی هدف یزید نابود شد و از بین رفت زیرا هدف او تنها کشتن امام حسین (ع) و یارانش نبود بلکه هدفش از بین رفتن اسلام و مرگ تعلیمات حیات بخش پیغمبر اسلام بود و چون حسین (ع) در این مسیر قرار داشت، یزید فکر میکرد با کشته شدن حسین (ع) و اسارت فرزندانش کار تمام می شود و او به هدف خود می رسد غافل از این که خداوند نگه دارنده اسلام و قرآن و تعلیمات انبیاء است . جباران و ستم کاران و قدرتمندان تاریخ که همیشه با پیامبران به ستیز می پرداختند و جنگ می نمودند ، آن ها را می کشتند و یا آواره می ساختند همان هدف کثیف را داشتند اما هیچکدام از ایشان موفق نشدند نه نمرود و نه فرعون و نه دیگران ، چه چیزی از این روشن تر و بهتر که پس از قرن ها نام و نشانی از ستم کاران تاریخ ، در میان مردم نیست ولی پیامبران الهی و پیشوایان دینی در عمق دلهای مردم آگاه و انسان دوست جای دارند ، آنان را به بزرگی می ستایند و یادشان را در خاطره های خود زنده نگه می دارند و امروز می بینیم که قبر پیشوایان دینی و نهضت گران اصیل تاریخ ، چه عاشقان شیفته دلی دارد که فرسخها راه را می پیمایند و تحمل انج و زحمت می کنند تا در کنار قبرشان زانوی ادب زنند و با آنان به راز و نیاز بپردازند . ولی قبر ستمگران تاریخ ، عاشق و زائری ندارد چون چیزی ندارد که بخواهند به کسی بدهند .

 

سخنان کوتاه امام

1-   بدترین مردم کسی است که آخرتش را فدای دنیایش کند .

2-   از سخنی که تو را پشیمان کند و وادار به عذرخواهی نماید بپرهیز و مگو .

3-   از ستم نمودن به کسی که جز خداوند یاوری ندارد بپرهیز .

4-   هنگام خداحافظی به فرزندانش در روز عاشورا فرمود :

فرزندانم ! گریه نکنید ، اشک نریزید ، با رفتن من مصیبت و درد شما تمام نمی شود بلکه آغاز ناراحتی ها و افسردگی های شما است ، خودتان را محکم بگیرید که خداوند پشتیبان شما است . آگاه باشید که پس از من وقتی در برابر دشمن قرار می گیرید حرفی نزنید که از ارزش شما کم شود .

 

 

مشخصات امام حسین (ع)

نام : حسین (ع)

لقب : سید الشهداء

کنیه : ابو عبداله

پدر : امیرالمؤمنین علی (ع)

مادر : فاطمه زهرا (س)

جد : رسول اله(ص)

تولد : سال چهارم هجری

مدت امامت : 10 سال

مدت عمر : 5(ع) سال

شهادت : سال 61 هجری به دستور یزید ملعون شهید شد

محل دفن : کربلا واقع در عراق

اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد، و آخر تابع له علی ذلک، اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله، اللهم العنهم جمیعا.



نوشته شده توسط : محبان الحسن | پنج شنبه 88 مرداد 8 ساعت 12:33 عصر

تمام آنچه در این وبلاگ می خوانید
شعر ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
پیش نویس قانون 2015 عاری سازی ایران از سلاح هسته ای
آقا جان بطلب یا امام رضا!
زبان حال امام حسن عسگری علیه السلام
تسلیت باد شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
آه کربلا، کربلا، کربلا
زمینه‏ ها و ریشه‏ های واقعه عاشورا در بیانات مقام معظم رهبری
غلامرضا سازگار-شعر مرثیه حضرت علی اکبر
حتما بخوانید/13واقعیت چینی که شاید نشنیده باشید
شرکت زنان در دسته های سینه زنی و زنجیرزنی /نظر فقها
[عناوین آرشیوشده]
blogکد بازی تمرکز حواس