زیارت عاشورا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«ایهاالناس بدانید گدای حسنم»
گدا فرستاده خداست ، کسى که او را محروم دارد خدا را محروم داشته ، و آن که بدو بخشد خدا را سپاس و حرمت گذاشته . [نهج البلاغه]

زمینه­های پیدایش بهاییت

اغلب تحلیلگرانی که درباره بهاییت مطالعه می­کنند علت بروز چنین جنبشی را در زمینه­های اقتصادی جست و جو می­کنند و فقر و فلاکت مردم را عامل اصلی آن می­دانند . تردیدی نیست که اوضاع اسفبار اجتماعی و اقتصادی در زمان قاجار می­توانست زمینه ی برخی مخالفت­ها علیه حکومت مرکزی را ایجاد کند در غیر این صورت چه ضرورتی داشت تا زمانی که دین کامل و آسمانی اسلام در جامعه­ی ایرانی رسوخ کرده تعلیمات ابتدایی و بی­محتوای فرقه هایی مانند بهاییت در میان مردم جایی برای خود باز کند ؟

بابی­گری و بهاییت بدعتی بود که بر اساس بنیانهای مذهب شیعه  بنا نهاده شده بود . و حرف تازه ای برای گفتن نداشت . با این حال رشد و گسترش این فرقه در مدت کوتاهی و به رغم تمام مخالفت­ها می­بایست دلایلی غیر از دلایل اقتصادی داشته باشد به این ترتیب که با گذشت از دوران قاجار و ورود به دوران پهلوی برخی اصلاحات در امور اقتصادی به وجود آمد با این حال این وضعیت مانعی در راه گسترش بهاییت ایجاد نکرد بلکه ترویج بهایی­گری در دوران پهلوی دوم به اوج خود رسید .

پس علاوه بر دلایل اقتصادی می­توان نقش استعمارگران خارجی را در ظهور این فرقه در نظر گرفت . سؤال اینجاست که استعمارگران از بدعتگذاری در دین ملت ایران و ایجاد انشعاب بین آن چه نفعی می­برند ؟ پاسخ این سؤال را در مقطعی جست و جو می­کنیم که به عصر امتیازات معروف است . در این دوران دولت­های روس ، انگلیس و فرانسه با بستن معاهدات و قراردادهای اقتصادی یا سیاسی گوشه­ای از خاک ایران را تصاحب می­کردند یا ثروتی را به غارت می­بردند .

پذیرش اینگونه معاهدات ننگین نشانه­ی آن بود که دولت ایران در مقابل استعمارگران به ذلت افتاده و توان مقابله با زیاده خواهی آنان را نداشت . اما به رغم ناتوانی دولت نشانه­هایی از مقاومت ملت با این دزدی­های آشکار وجود داشت . فتوای جهاد توسط علما در جنگ ایران و روسیه و پیروزی­های حاصل از آن توسط مردم را می­توان نمونه­ای از این مقاومت­ها دانست . پس دولت­های استعمارگر در مقابل ملت متحد ایران موفقیتی کسب نمی­کردند . نقش عظیم روحانیت مخصوصا علمای شیعه و همچنین وحدت دینی از دید استعمارگران پنهان نمی­ماند . ابتدا روسیان با درس گرفتن از تجارب ایجاد اختلاف مذهبی و سیاست تفرقه بینداز و حکومت­کن به حمایت از سید علی محمد باب پرداختند و پس از آنها در دوران ناصری انگلیسی­ها نیز به صف حامیان این فرقه­ی بدعتگذار پیوستند . هرقدر استعمارگران قدرت بیشتری در ایران پیدا می­کردند حمایت آنها از فرقه­های بابیه و بهاییه علنی­تر می­شد .

پس از فعالیت­های مرحوم علامه مجلسی و مبارزه­های سیاسی علمای دیگر در دهه­های اخیر ، استعمار بارها برای تسخیر و تسلط بر ایران اقدام کرد و با قیام روحانیت شکست سختی خورد . از جمله : فتوای دفاع در برابر حمله­ی روسی­ها توسط مرحوم کاشف الغطاء و ملا احمد نراقی در جنگ جهانی اول ، فرمان جهاد در برابر حمله­ی متجاوزان از سوی سید محمد مجاهد اصفهانی و ملا محمد استر آبادی ، فتوای تحریم تنباکو علیه انگلیس توسط میرزای شیرازی و دیگر مقابله­های روحانیت و . . .

استعمار ، میزان قدرت و نفوذ مردمی روحانیت را کشف کرد و یکی از منفذهای ورود خود به جامعه­ی مسلمانان را نفوذ در این دژ مستحکم یافت ؛ لذا با به راه انداختن جریان­های به اصطلاح مذهبی نظیر بهاییت و تقویت و توسعه آنها قصد ایجاد شکاف و نفاق بین روحانیت و امت مسلمان را داشت و با فرقه فرقه کردن شیعیان و بی ارزش نمودن عقیده­ی مهدویت و رخنه در صفوف روحانیت به دنبال اخلال در ایران بود .



نوشته شده توسط : محبان الحسن | پنج شنبه 89 اردیبهشت 2 ساعت 9:50 عصر

تمام آنچه در این وبلاگ می خوانید
شعر ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
پیش نویس قانون 2015 عاری سازی ایران از سلاح هسته ای
آقا جان بطلب یا امام رضا!
زبان حال امام حسن عسگری علیه السلام
تسلیت باد شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
آه کربلا، کربلا، کربلا
زمینه‏ ها و ریشه‏ های واقعه عاشورا در بیانات مقام معظم رهبری
غلامرضا سازگار-شعر مرثیه حضرت علی اکبر
حتما بخوانید/13واقعیت چینی که شاید نشنیده باشید
شرکت زنان در دسته های سینه زنی و زنجیرزنی /نظر فقها
[عناوین آرشیوشده]
blogکد بازی تمرکز حواس