زیارت عاشورا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«ایهاالناس بدانید گدای حسنم»
خداوند متعال، کسی را که در زندگی اش بخیل است و به هنگام مرگش بخشنده می شود، دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

مقدمه

امر بهایی جوانترین دین از ادیان مستقل جهان است . تجدید دین از اصول این آیین است زیرا در هر زمان مقتضیات جامعه­ی بشری تغییر می­پذیرد و در هر عصری دینی جدید موافق با مقتضیات جهان ونیازمندی­های جهانیان ظاهر می­گردد.

بهاییان معتقدند که بهاءالله فرستاده الهی در سلسله­ی پیامبران پیشین چون حضرت ابراهیم ، موسی ، مسیح و بالاخره حضرت محمد است و رسالتش برای ایجاد تمدنی جدید و جهانی است که بشر در این دوران به آن نیازمند است .

محور تعالیم پیام بهایی وحدت عالم انسانی است یعنی وقت آن آمده است که بشر از هر قوم و نژادی به یگانگی رسند و همه به صورت یک جامعه­ی جهانی درآیند.

بهاءالله می­گوید : خداوند بیمانند نیروهایی را در جهان به کار گماشته است تا آنچه را که بر حسب سنت­های پیشین سبب جدایی و اختلاف میان اقوام ، طبقات ، ادیان و ملل عالم گشته است را از میان بردارد و مهمترین کاری که امروز بشر باید به آن بپردازد وحدت عالم انسانی و تلاش و کوشش در راه اتفاق و اتحاد اهل عالم است .

باید این نکته را به خاطر سپرد که بیانات بهاءالله نفی خاتمیت پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد ( ص ) و زیر سؤال بردن دین مقدس اسلام است . اما باید دانست که اسلام از بین نمی­رود بلکه کسانی که در این دین بدعتگذاری می­کنند با شرمندگی از میان خواهند رفت .

دین اسلام ضعیف نمی­شود زیرا قانون خدایی با قوت قانونگذار باقی است ، آنها ضعیف هستند ولی ضعف و سستی خود را به دین نسبت می­دهند.

دستور اسلام را خرد ،پذیرنده است لیکن به رساننده و مبلغ دلسوز و بینا نیازمند است . 

  

 بهائیت چیست ؟

در مورد ایدئولوژی بهائیه باید گفت : حسین علی بهاءالله دین اسلام را منسوخ اعلام کرد و دین جدیدی را به وجود آورد . گاهی خود را مصداق (من هیچم و کم ز هیچ هم بسیاری ) می دانسته و زمانی پا از اریکه­ی الوهیت هم فراتر نهاده خویشتن را خدای خدایان و آفریننده­ی پروردگاران خوانده است .

احکام اعلام شده از جانب حسین علی بهاءالله بر اساس احکامی است که از جانب علی محمد باب بیان شده است .

حسین علی بهاء الله نامه­هایی را که به مردم می­داد الواح نامیده است. عدد 19 در نزد او و بهائیان عدد مقدسی است و می توان آن را به آیه 29 الی 31 سوره مدثر مربوط کرد .

لواحه للبشرعلیها تسعه عشر ( آن آتش بر آدمیان رونماید، بر آن آتش نوزده فرشته­ی عذاب موکلند . )

این آیات بلافاصله بعد از آیات مربوط به کافر معاند با پیغمبر اسلام آمده و عاقبت وی را دوزخ و عذاب سخت بیان کرده است.

دو شخص اول بهائیت را باید علی محمد شیرازی ملقب به باب و میرزا حسین علی نوری ملقب به بهاء الله نامید .

آقایان علی محمد باب و حسین علی بهاء و مسئله­ی خدا:

 میرزا علی محمد در صفحه 5 از لوح هیکل الدین خود را ذات خدا و هستی او معرفی می­کند . میرزا حسین علی نیز در صفحه 229 از کتاب مبین اظهار می­دارد : لا اله الا انا المسجون الفرید (نیست خدایی به جز من زندانی تنها . )

میرزا علی محمد یک روز خود را عبد امام دوازدهم می دانست ، بعد به درجه قائمیت و بعد به تدریج تا حد خدایی صعود کرد . از سوی دیگر میرزا حسین علی نیز خود را خدای زندانی و تنها می دانست .

بهائی­گری به عنوان یک جنبش اجتماعی در قرن 13 هجری قمری ( 19 میلادی ) در ایران پا به عرصه وجود گذاشت و به عنوان حرکتی علیه سنتهای دینی و اجتماعی حاکم بر جامعه به حیات خویش ادامه داد .

این جنبش در کنار حکومتهای استعماری و در مقابل فرهنگ اصیل ملی اسلامی قرار گرفت و به عنوان ابزار استعمارگران به کار رفت . از نظر اجتماعی بروز این جنبش در ایران زمانی بود که پس از جنگ­های ایران و روس ، به علت افزایش تماس با فرهنگ اروپایی – نوگرایی افکار بسیاری از متفکرین و عوام را به خود مشغول کرده بود .

در چنین شرایطی چند جنبش اصلاحی در ایران شکل گرفت و در این فضا برخی به تغییر فرهنگ ملی حاکم و ایجاد نوآوری­های مذهبی پرداختند . در نتیجه فرقه­هایی همچون شیخیه و بهائیه در کنار مکاتب سکولار ( غیر دینی ) در ایران ظاهر شدند و حرکات سنت­شکن را تائید کردند .

 آئین­های بهائیت و بابیت از ابتدای پیدایش در میان مسلمانان جایگاهی نداشتند و به عنوان اعتقاداتی انحرافی و فرقه­هایی ضاله شناخته شدند. ویژگی­های مهدی موعود در احادیث اسلامی به نحوی تبیین شده است که راه هر گونه ادعای نادرست را می­بندد . ادعای ادیان جدید بابیه و بهائیه مخالف با اعتقاد به خاتمیت پیامبر اسلام است .

تاریخ پرحادثه رهبران بهایی ، نادرست درآمدن پیشگویی­های آنان و منازعات دور از ادب از یک سو و حمایت دولت­های استعماری در مواضع مختلف از سران بهایی و بویژه همرهی آنان با دولت اسرائیل از سوی دیگر زمینه فعالیت در کشورهای اسلامی خصوصا ایران را از بهائیان گرفت.

مولفان بسیاری در نقد این آئین کتاب نوشتند . علمای حوزه علمیه شیعه و دانشگاه الازهر و مفتیان بلاد اسلامی جدا بودن این فرقه از امت اسلامی را اعلام داشتند و آنان را مخالفان ضروریات اسلام معرفی کردند. بازگشت برخی مقامات و مبلغان بهایی از این آئین و افشای مسائل درونی این فرقه نیز عامل مهم فاصله گرفتن مسلمانان از این آئین بوده است .



نوشته شده توسط : محبان الحسن | یکشنبه 89 فروردین 22 ساعت 1:4 عصر

تمام آنچه در این وبلاگ می خوانید
شعر ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
پیش نویس قانون 2015 عاری سازی ایران از سلاح هسته ای
آقا جان بطلب یا امام رضا!
زبان حال امام حسن عسگری علیه السلام
تسلیت باد شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
آه کربلا، کربلا، کربلا
زمینه‏ ها و ریشه‏ های واقعه عاشورا در بیانات مقام معظم رهبری
غلامرضا سازگار-شعر مرثیه حضرت علی اکبر
حتما بخوانید/13واقعیت چینی که شاید نشنیده باشید
شرکت زنان در دسته های سینه زنی و زنجیرزنی /نظر فقها
[عناوین آرشیوشده]
blogکد بازی تمرکز حواس