زیارت عاشورا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«ایهاالناس بدانید گدای حسنم»
بدترین مردم کسانی اند که از بدترین مسأله ها می پرسند تا دانشمندان را به اشتباه اندازند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

 

 

در مکتب زینب علیهاسلام

در فضیلت‏های حضرت زینب علیهاسلام می‏توان به قناعت، زهد، عبادت و تحمل در مقابل پیشآمدهای ناگوار و مشکلات روزگار اشاره کرد.

از شگفتی‏های آن بانو این که در حدود شش سالگی، خطبه بلیغ و طولانی مادر بزرگوارشان را در مسجد النبی راجع به فدک و ولایت امیرمؤمنان حفظ کرده بود.

بشیر بن خزیم اسدی از شخصیت‏های مهم کوفه می‏گوید: «به خدا سوگند هرگز زنی را که سراپا شرم و حیا باشد، سخنران‏تر از زینب علیهاسلام ندیده‏ام؛ گویی از زبان علی علیه‏السلام نطق می‏کرد و سخن گفتن را از زبان آن حضرت فرا گرفته بود».

موقعیت علمی و اجتماعی آن بانو به گونه‏ای بود که شوهرش عبداللّه‏ نیز او را با این عنوان می‏خواند: «ای دختر مرتضی، ای بانوی خردمند بنی‏هاشم».

امام سجاد علیه‏السلام پس از خطبه آتشین زینب در کوفه، در مقام تأیید به ایشان فرمود: «بحمداللّه‏ تو دانشمند بدون آموزگار و اندیشمند بدون استاد هستی».

 

زهد زینب علیهاسلام

زینب کبری علیهاسلام نمونه بارز زاهد کامل بود. او هرچند همسرش از ثروتمندان کم‏نظیر عرب به شمار می‏آمد، ولی از همه زیبایی‏های دنیا چشم پوشید و برای رضای خدا ویاری نهضت مقدس اباعبداللّه‏ الحسین علیه‏السلام راه کربلا را در پیش گرفت و در این راه چون کوهی استوار و پا برجا بود و پناهگاه خاندان عصمت و طهارت شد. او با پدری زهد پیشه چون علی علیه‏السلام زندگی کرد و یک بار چهار هزار درهم از اموال شخصی‏اش به یک عرب بخشید و مشکل او را برطرف نمود!

 

زینب علیهاسلام در مهد فضیلت‏ها

بیان سخنان و خطبه‏های عالمانه و همراه با استدلال به آیات قرآن کریم، در کربلا، بازار کوفه، مجلس عبیداللّه‏ بن زیاد و دربار یزید از سوی زینب کبری علیهاسلام ، هر یک شاهد گویایی بر توانایی علمی ودانش آن بانوست و البته این طبیعی است؛ چرا که پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله مدینه و شهر علم است و علی هم دروازه آن شهر، و هر کس بخواهد وارد شهر علم شود، باید از آن در وارد گردد. زینب علیهاالسلام خود ساکن شهر علم بود و از محضر جد بزرگوار خود

کسب فیض می‏نمود. بسیاری از محدثان از حضرت زینب علیهاسلام حدیث نقل کرده‏اند. از جمله ابن عباس، خطبه حضرت زهرا علیهاسلام را از آن حضرت نقل می‏کند و می‏گوید: «زینب، عقیله بنی‏هاشم، احادیث بسیاری از فاطمه علیهاسلام و مادرش نقل نموده است».


همراه حسن علیه السلام ، همراز حسین علیه‏السلام

با غروب غم‏انگیز حیات امیرمؤمنان علیه‏السلام صبح صادق امامت امام حسن علیه‏السلام و سپس دوران امامت امام حسین علیه‏السلام آغاز شد. در این فصل از زندگانی زینب علیهاالسلام ، او چون مادری مهربان، یاری وفادار و خیرخواهی همیشگی برای برادران بود. اما بعد از شهادت امام حسن علیه‏السلام ، او دیگر همه کس حسین علیه‏السلام و همرازی مطمئن برای او به شمار می‏آمد. عشق به حسین چنان وجود این بانو را پر کرده بود که زندگی بدون برادر برایش مقدور نبود. با شروع نهضت حسینی، زینب همچون پروانه گرداگرد شمع وجود برادر می‏سوخت و خود را برای فردایی مهیا می‏ساخت که دیگر حسین نبود و او می‏بایست گرد خیمه‏های نیم‏سوخته حرم بسوزد و از دل‏های سوخته دلجویی کند.


تصویر حسین علیه‏السلام در کربلا

زینب علیهاسلام آیینه حسین بود و آیینه دار آیین رسول خدا علیهاالسلام .

دیدار زینب، تماشای حسین را به دیدگان مضطرب هدیه می‏داد و او شعله عشق حسین را در میان دل‏های مشتعل کربلا تقسیم می‏کرد تا هیچ کس بی‏نور حسین قدم درراه نگذارد و بی‏روشنی او شام و کوفه را تجربه نکند.

 زینب علیهاسلام آیینه حسین علیه‏السلام بود.

زینب حسین بود و خودش، حسین علیه‏السلام بود و زهرا علیهاسلام ، حسین علیه‏السلام بود و علی علیه‏السلام .

زینب تصویری از اهل بیت علیهم‏السلام بود.

زینب، همه صبر و شکیبایی و همه سرمایه غریبی‏ها و بی‏پناهی‏ها بود.

زینب، آینه حسین بود و امتداد راه او در کربلا.

آری، زینب با حسین خاکسترنشین شد، آن لحظه که بر خاکسترهای خیمه‏های نیم سوخته به نماز نشسته بود.

زینب و حسین دو تصویرند در کربلا و کوفه؛

بلکه در همیشه و همه جا برای همه آنان که بخواهند یک حقیقت را در دو جلوه ببینند.

 

در مجلس یزید

زینب علیهاسلام بعد از ورود به شام، با سخنان علی‏گونه‏اش یزید را رسوا ساخت. او در مجلس یزید خطاب به او فرمود: «افسوس که ناچار به گفتگو با تو هستم؛ و گرنه حقیرتر از آنی که با تو سخن گویم....

به خدا قسم که جز از خدا ترسی ندارم و جز به او نزد کسی شکایت نمی‏برم. هر مکر و خدعه‏ای داری به کار گیر، ولی بدان به خدا سوگند نمی‏توانی یاد ما را محو کنی و ذکر اهل بیت را از بین ببری».

 ایشان سپس خطبه‏اش را آغاز کرد و فرمود: «آیا گمان کردی که چون عرصه را بر ما تنگ نمودی و ما را مانند اسیران به این طرف و آن طرف بردی، ما را نزد خدا خوار نمودی. ای یزید! به خدا قسم تو جز پوست خود را نشکافتی و جز گوشت بدن خود را قطع ننمودی.» یزید بعد از شنیدن این سخنان آتشین، از وحشت و تأثر آن چنان لرزید که دستور داد اهل بیت را با کمال احترام به مدینه برگردانند.


توسل به حضرت زینب علیهاسلام

توسل به حضرت زینب علیهاسلام و واسطه قرار دادن ایشان برای دریافت توفیقات الهی، از مسائلی است که در کلام معصومان بدان سفارش شده است.

امام زمان(عج) فرمود: «در گرفتاری واسطه‏ای آبرومند چون عمه‏ام زینب علیهاالسلام به درگاه خدا معرفی کنید تا خدای متعال گرفتاری‏تان را برطرف سازد.»

همچنین ایشان در جای دیگر فرموده است:

«به شیعیان و دوستان من بگویید خدا را به حق عمه‏ام حضرت زینب علیهاسلام قسم دهند که ظهور مرا نزدیک گرداند.»


زیباترین شکیب

تابش آفتاب شکوهمند زینب علیهاسلام بعد از ورود به مدینه طیبه بیش از یک سال و اندی دوام نیاورد و همین مقدار زندگانی هم بدون حسین علیه‏السلام برای زینب علیهاسلام بسیار سخت بود. اگر مقام والای صبر و تسلیم حضرت زینب علیهاسلام در برابر مقدرت الهی نبود، کافی بود که زینب علیهاسلام بعد از حسین علیه‏السلام با تجدید هر خاطره‏ای از خاطره‏های کربلا و عاشورا جان بسپارد و با زندگی وداع کند؛ اما زینب علیهاسلام بنده شایسته خدا بود و بندگی خدا را در میدان‏های مختلف نشان داد و فرمان «فاصبِرْ صبرا جمیلاً» را لبیک گفت و بسان برادرش حسین نقش زیباترین شکیب را بر صحنه تاریخ بشریت ترسیم کرد. بدین سان، روحی بلند پس از حیاتی شکوهمند به جوار رحمت بیکران حق بار یافت و به دودمان پاکش پیوست و درس بندگی، عفت، ایثار، تعهد و صبر در راه خدا را به همگان آموخت.


یا زینب!

 
التماس دعا برای فرج مولا صاحب الزمان
اللهم عجل لولیک الفرج

 



نوشته شده توسط : محبان الحسن | دوشنبه 89 تیر 7 ساعت 12:28 عصر

تمام آنچه در این وبلاگ می خوانید
شعر ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
پیش نویس قانون 2015 عاری سازی ایران از سلاح هسته ای
آقا جان بطلب یا امام رضا!
زبان حال امام حسن عسگری علیه السلام
تسلیت باد شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
آه کربلا، کربلا، کربلا
زمینه‏ ها و ریشه‏ های واقعه عاشورا در بیانات مقام معظم رهبری
غلامرضا سازگار-شعر مرثیه حضرت علی اکبر
حتما بخوانید/13واقعیت چینی که شاید نشنیده باشید
شرکت زنان در دسته های سینه زنی و زنجیرزنی /نظر فقها
[عناوین آرشیوشده]
blogکد بازی تمرکز حواس