تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 

بسم الله

سلام برشما

يه سوالي براي من پيش امد و آن هم اين كه اين جمله يعني هر كسي هر عقيده اي را انتخاب كنه اجازه داره ؟

تحري حقيقت : به اين معنا که انسان پس از رسيدن به سن بلوغ (براي دختر و پسر 15 سال تمام ) بايد شخصا عقيده­اش را انتخاب کند .

هر چي با خودم كلنجار رفتم ديدم اين حكم خيلي بي معناست چون اول يه آزادي در انتخاب عقيده ميدهند و بعد همون راه بهاييت را ادامه مي دهند و حالا اگه يه نفرم باشه كه بخواد راهشو عوض كنه آيا مورد شتم پدر و مادر و خانواده قرار نميگيره؟

خيلي جالبه ميگن الفت و مهرباني فكر كنم منظورشون بين خودشون تا ديگران ...چون در اين چندماه پس از انتخابات خوب الفت و مهربانيشونو نسبت به جمهوري اسلامي ثابت كردند...

با تشكر

يا حق

پاسخ

بسم الله الرحمن الرحيم؛سلام.در واقع اين جمله درسته. به صورت انفرادي هر كس ميتونه هر عقيده اي داشته باشه. هم قرآن كريم اين مطلب رو به صراحت گفته - لا اكراه في الدين - و هم در منابع ديگه كه برامون حجته اين مطلب عنوان شده. اما خوب اگه بخوايم استدلالي بر اين مطالب داشته باشيم بايد بگيم در ادامه همون آيه خداوند متعال مي فرمايند كه راه هدايت و پيشرفت از راه ضلالت و گمراهي روشن شده و آشكاره. خداي عليم و حكيم هم بي علت اون همه پيامبر رو براي انسانها نفرستاده. روند كار پيامبران هم به صورت متوالي و مويد و مصدق هم بوده. هر پيامبري علاوه بر اين كه پيامبران قبل خودش رو تصديق و تائيد مي كرد با توجه به رشد فكري و عقلي مردم زمان خودش و با تكيه بر ارتباط وحياني و آسماني كه داشتند مطالب و اساس دين خدا رو كامل تر مي كردن. حالا با نظري اجمالي به اين مطالبي كه خيلي مختصر گفتم مشخص ميشه كه هر اون چه كه تو اديان آسماني گفته شده - حتي با دخالت بشر تو مطالبش- كلياتش درست و قابل تامله. بعد از اين سير تاريخي كه خدا براي هدايت بنده هاش مشخص كرده گروه و افرادي پيدا بشن و بخوان با افكار محدود و ناقصشون عقايد ديگه اي رو بيان كنن كه به فكر خالقشون نميرسيده -تو اين مدت نه چندان كم سپري شده از خلقت آدم تا خاتم- و حتي از مردم دوران جاهليت هم جهلشون و سفاهتشون بيشتر ميشه نميشه انتظار داشت كه بشريت بتونه عقايد و نظرات ديگه اي - كه در راستاي تعاليم آسماني نيست- رو بيان كنه كه به نفعش باشه و شعار آزادي بيان و عقيده هم سر بده و بدا به حال اونايي كه با اين بهانه ها بخوان يه دين و آيين ديگه اي رو هم در مقابل اديان آسماني علم كنن. وقتي هم چشم عقل و منطق و فطرت پاك ادمي كور بشه و يا خودش رو به نابينايي بزنه هر چيز و هر كس ديگه اي هم كه تو مسيرش باشه - حق يا ناحق، درست يا غلط- رو سعي داره با هر وسيله و ابزاري از بين ببره مخصوصا هر چيزي كه براش محدوديت ايجاد كنه و اين مسئله تو دينداري بيشتر نمود پيدا مي كنه.تو بحث سياست هم كه همه اين مسائل با هم ممزوج ميشه و بايد بصير و توانا بود كه حق و صواب رو بشه از غير تميز داد. بماند ...التماس دعا. يا علي عليه السلام!